Geotekstil malzemesinin birincil işlevi yapı ömrü boyunca iki zemin tipinin birbiri içine geçmesini/karışmasını engellemektir. Geotekstiller genellikle ayırma için kara yolu dolgu kesitleri altında ayırma amaçlı kullanılır. Ayrıca parke zeminlerin altında ve ulaşımın zor olduğu geçici yollarda da yoğunlukla kullanılmaktadırlar. Geotekstiller temel altındaki killi malzemenin temel kısmına geçmesini engelleyerek yapının ömrünü ve taşıma kapasitesini önemli derecede arttırırlar.
Geotekstil ile Yol Temelinde Ayırma İşlemi
Yol temellerinin ana görevi araç lastiklerinden gelen yükleri alarak bu yükleri temel boyunca dağıtarak taban zemininin taşıyabileceği bir değere düşürmektir. Yükler temel içindeki farklı katmanlar boyunca azalarak yok olur. Zaman içinde, araç yükleri altında, temel altındaki doğal zemin, granüler (daneli) malzemeden oluşan temel kısmına sızmaya başlar. Granüler temelin kil içeren bu zayıf zemin tarafından kirletilmesi, kara yolu temel kalınlığının tasarlanan (hesaplanan) yüksekliğinin azalmasına neden olur. Temel kalınlığındaki azalma kara yolunun taşıma kapasitesinin düşmesine ve kara yolu ömrünün azalmasına neden olur.
Bu durum aşağıda gösterilmiştir.
Kötü hava koşulları özellikle şantiyelerde geçici yolların bozulmasına ve çalışmanın neredeyse durmasına neden olmaktadır. İş gücü kaybı yaşanmasıyla birlikte bozulan bu yollara yeniden mıcır serilmesiyle fazladan giderler oluşmaktadır. Ayrıca bu durum araçların devrilmesine dahi neden olabilecek güvenlik açısından da problemler teşkil etmektedir.
Geotekstil kullanımı kısa vadede dahi mıcır maliyeti ve iş gecikmelerini engelleyerek önemli derecede ekonomi sağlamaktadır. Geosentetiklerin kullanımı ile defalarca mıcır dökmekten kurtulursunuz. Geotekstil killi zemin ile granüler zemini birbirinden ayırarak mıcırın kirlenmesini engeller. Böylece yapı uzun süre, kötü hava koşullarında dahi güvenli şekilde işlevini sürdürebilir. Geotekstil çekme dayanımı ile zemine gelen araç yüklerini de dağıtarak zeminin taşıma kapasitesini önemli ölçüde yükseltir.